PRVI OBJAVLJUJEMO Krajiški prosvjetari u 2017. i 2018. rasipnički i nezakonito trošli budžetske pare, sada se “začešljali” za štrajk kojim traže “ono što im pripada”!?
Prosvjetni radnici u Krajini najavili su štrajk od 21. do 28. januara.
Traže izjednačavanje osnovice plate sa ostalim kantonalnim budžetskim korisnicima.
Oni su uvijek raspoloženi za štrajk zbog zaštite svojih prava, a ne vole baš kritike za nerad, javašluk, nezakonitosti i druge sumnjive radnje kojima su skloni, kao uostalom, svi ljudi kad im se pruži takva šansa.
Sindikat je tu da bi im kroz različite forme pritisaka poboljšao plaće, naknade i radne uslove, brine o njihovim pravima, za obaveze je zadužen poslodavac, a za kršenje zakona država.
Krajiškim učiteljima, nastavnicima i profesorima nadležno resorno Ministarstvo u mandatu bivšeg ministra Muhameda Ramića (SBB),nedoraslog ovom zadatku, svojim neradom i blagonaklonošču omogućilo je da se tokom 2017. i 2018. godine raspojasaju i bezočno troške budžetske pare.
No, kao da se ništa nije dogodilo, spremni su da štrajkom traže “hljeba preko pogače”.
Odnosno “ono što im pripada”.
Tačnije, uzurpacija budžetskih sredstava je jedno, a njihova prava iz kolektivnog ugovora su drugo.
Portal normala.ba objavljuje ekskluzivno šta je sve tokom brojnih kontrola u 2017. i 2018. godini u ustanovama osnovnog i srednjeg obrazovanja USK otkrila budžetska inspekcija Ministarstva finansija USK.
Slikovito rečeno, radi se o festivalu rasipništva i raskalašnog krčmljenja budžeta.
Onog istog iz koga traže da im se sada isplaćuju veće plaće.
U periodu od 1.februara do 31.decembra 2017.godine izvršen je vanredni budžetski nadzor u Ministarstvu obrazovanja, nauke, kulture i sporta USK i 9 vanrednih nadzora u ustanovama osnovnog i srednjeg obrazovanja.
Utvrđeni su veliki propusti i nepravilnosti u trošenju budžetskih sredstava proizašli iz loših kontrola od strane resornog ministarstva.
Budžetski inspektor je u utvrđenim slučajevima nezakonitog i nenamjenskog trošenja sredstava budžeta poduzeo mjere hitnog obustavljanja trošenja sredstava budžeta u cilju sprečavanja nastanka većih štetnih posljedica.
Budžetskim nadzorom u resornom Ministarstvu obrazovanja, nauke, kulture i sporta USK utvrđeno je:
-
broj izvršilaca u ustanovama osnovnog obrazovanja nije usaglašen sa odobrenim budžetom za 2017.godinu
- utvrđeno je da resorno ministarstvo godinama nije usaglasilo broj uposlenika u obrazovnim ustanovama sa stvarnim potrebama.Ono je bilo dužno da na osnovu godišnjeg programa rada škola i pedagoških standarda utvrdi potreban broj izvršilaca u ustanovama osnovnog obrazovanja, a kako to nije učinjeno, škole su neispravno dodatno zapošljavale nova lica
-
Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta USK nije postupilo u skladu sa članom 86. Zakona o budžetima u FBiH i članom 58. stav 1 Zakona o izvršenju budžeta USK i donijelo Pravilnik o internim kontrolama i kontrolnim postupcima i utvrdilo sistem internog nadzora MInistarstva i korisnika koji spadaju u njegovu nadležnost
- Ministarstvo obrazovanja,nauke,kulture i sporta USK je u novembru 2017.godine donijelo pomenuti Pravilnik, a budžetskim nadzorom u2018.godini utvrđeno je da se on ne primjenjuje
- Zapošljavanje u obrazovnim ustanovama vršilo se bez saglasnosti resornog ministarstva. Ovom ministarstvu je naloženo da donese obavezujuće instrukcije svim javnim ustanovama osnovnog obrazovanja da broj odjeljenja u školskoj 2017/2018.godini formiraju sa optimalnim brojem učenika uz obavezno obrazloženje za eventualna formiranja odjeljenja ispod propisanog minimuma, samo uz saglasnost Ministarstva
Budžetskim nadzorom kod obrazovnih ustanova utvrđeno je slijedeće:
- obrazovne ustanove nisu se pridržavale Zakona o izvršavanju budžeta USK, Zakona o računovodstvu i reviziji u FBiH, Uputstva o blagajničkom poslovanju, Pravilnika o knjigovodstvu budžeta u FBiH
-
nisu vodile evidencije prisustva na poslu u skladu sa Pravilnikom o sadržaju i načinu vođenja evidencije o radnicima i drugim licima angažiranim na radu
- nisu se pridržavale člana 86.Zakona o budžetima FBiH i člana 58. stav 1 Zakona o izvršavanju budžeta USK
- nisu projekcije broja izvršilaca uskladile sa Pedagoškim standardima za osnovno obrazovanje
-
nisu se pridržavale Zakona o javnim nabavkama, Plan javnih nabavki nije bio usklađen sa odobrenim budžetom
- korištenje privatnih vozila nije bilo usklađeno sa Uredbom o naknadama troškova za službena vozila USK
-
bez adekvatne dokumentacije vršeno je utvrđivanje prava radnicima na naknadu za prevoz na posao i sa posla, naknada za slučaj povrede na radu, teške bolesti ili invalidnosti i liste teških bolesti, odnosno teških tjelesnih povreda na osnovu kojih se ostvaruje naknada
- obrazovne ustanove su upošljavale asistente u nastavi bez prethodne saglasnosti Ministarstva i planiranog broja izvršilaca budžetom za 2017.godinu
-
nisu poduzele mjeru za naplatu potraživanja kako nalažu Računovodstvene politike za kantonalne budžetske korisnike i trezor pa je došlo do zastare potraživanja
- nisu se pridržavale Pravilnika o obliku, sadržaju i načinu popunjavanja i predaji Izjave o fiskalnoj odgovornosti
- nisu se pridržavale člana 76. Zakona o budžetima FBiH, a radi se o “priznavanju prihoda i primitaka , te rashoda i izdataka zasniva se na modificiranom računovodstvenom principu nastanka događaja”
-
priznavale su i vršile isplate naknada za topli obrok i prevoz zaposlenicima koji su bili službeno odsutni kao pratnja učenicima na ekskurziji
-
donosile nezakonita rješenja za odsustva sa posla;jedna ustanova je donijela rješenje o stručnom usavršavanju domara u Njemačkoj
- nisu se pridržavale zakonskih procedura putem javnog poziva za iznajmljivanje prostora, te planiranja vlastitog prihoda i provođenja svih propisanih knjiženja u skladu sa Računovodstvenim politikama za kantonalne budžetske korisnike i trezor
- nisu provodile popis imovine, obaveza i potraživanja u skladu sa Pravilnikom o knjigovodstvu budžeta u FBiH, članom 25. Zakona o računovodstvu i reviziji u FBiH,Pravilnikom o popisu imovine, potraživanja, zaliha i obaveza, Uputstva o radu popisnih komisija i obavljanju popisa imovine, obavezai potraživanja za 2017.godinu
U toku 2018.godine budžetska inspekcija je u 9 izvršenih nadzora u obrazovnim ustanovama utvrđene su nepravilnosti i propusti kao i u 2017.godini
- pojedine ustanove srednjeg obrazovanja u prijavi mjesečnih podataka za obračun plaća u 2016., 2017., i 2018.godini iskazale su punu normu knjigovođe iz budžeta, tj. nisu se pridržavale Pedagoških standarda i normativa za srednje obrazovanje kojima se”školi za poslove knjigovođe priznaje 0,10 izvršilaca” za navedene poslove
-
ustanove srednjeg obrazovanja koje se bave obrazovanjem odraslih obračun i isplate naknada za poslove voditelja obrazovanja odraslih u 2016., 2017.i 2018.godini vršile su iz budžetskih sredstava što nije u skladu sa Pedagoškim standardima i normativima za srednje obrazovanje
-
bruto iznosi za plate,topli obrok i regres voditeljima obrazovanja odraslih isplaćivani su nezakonito iz sredstava budžeta na godišnjem nivou i do 26.000 KM
- obazovne ustanove nisu uspostavile kontrolu potrošnje goriva za službena vozila, nisu se vodile evidencije u PN4 obrascu čime bi se osigurala adekvatna kontrola utroška goriva i korištenja službenih vozila
-
korištenje vlastitog vozila u službene svrhe nije usklađeno sa Uredbom i naknadama troškova za službena vozila USK
- provedeni su postupci i zaključeni ugovori za nabavku i isporuku goriva za vlastita vozila zaposlenika , za nabavljeno gorivosu fakturirani iznosi unijeti u glavnu knjigu trezora i za iste je izvršeno plaćanje bez prethodnih kontrola
- utvrđena je neusaglašenost blagajne u glavnoj i pomoćnoj knjizi,neusaglašenost blagajničkog poslovanja sa članom 22. Zakona o računovodstvu i reviziji u FBiH
- utvrđeno je donošenje nezakonitih odluka školskih odbora kojima se bez naknade odobrava korištenje imovine škole, školskog zemljišta i ustupanja prostorija škole za korištenje zaposlenicima i udruženjima
- utvrđeno je da se rješenja o pravu i visini naknada troškova prevoza na posao i sa posla nisu donosila na osnovu obavezne unaprijed dostavljene dokumentacije uposlenika utvrđene Zaključkom Vlade USK od 24.marta 2011. godine i aktom Ministarstva obrazovanja, nauke , kulture i sporta USK od 21.januara 2016.godine a za ista su se vršile isplate
- utvrđeno je da putem javnog poziva nije omogućeno pravo na nadmetanje svim pravnim i fizičkim licima koji ispunjavaju zakonom propisane uslove za obavljanje navedene djelatnosti u javnom pozivu kako bi se ispoštovale odredbe Zakona o konkurentnosti i budžetski princip transparentnosti
-
ustanove za obrazovanje su nabavljale i dostavljale na plaćanje obaveze za gorivo u službena i vlastita vozila zaposlenika u 2017. i 2018.godini bez dokaza kojim bi se potvrdilo korištenje goriva isključivo u službene svrhe
- obrazovne ustanove su tokom 2017.i 2018.godine neosnovano stvarale obaveze i dostavljale ih na plaćanje Ministarstvu obrazovanja, nauke, kulture i sporta USK i te takve obaveze su plaćane bez ikakvih kontrola u obrazovnim ustanovama i resornom Ministarstvu.